A, B, C eller D - Vad är det för skillnad på de olika klasserna?

En formel Vee är byggd på Volkswagen-komponenter från VW 1200 och 1300 modeller där motor, framvagn och växellåda fick användas med justering och trimning enligt ett reglemente. I början var trimningsgraden nästan noll men 1968 började det förekomma bilar med kulbultsframvagn och breda bakaxlar från VW 1300.

1970 ändrades reglementet så att kamaxel fick slipas, oljefilter och extra oljekylare fick monteras men annars var allt standard.

Reglementet 1973 innehöll stora förändringar. Nu kunde man köra med skivbromsar, aluminiumfälgar med slicks, fri trimning av motor och dubbla 30 mm förgasare. Effektutaget blev ca 120 till 130 hk.

Nedan en kort presentation av klasser och märken på bilar i respektive klass.

Klass A

1200cc trimmade till ca 50-60 hk och den gamla typen ledbultsframvagn. Detta är de ursprungliga Formel Vee bilarna, vanliga märken är originalet från USA Beach Car, liksom den svenska kopian Broke från RPB.. Veeva från Autodynamics och Karolin från Eskilstuna är typiska exempel på bilar från den här tiden..  Idag bjuder dessa ganska enkla konstruktioner på en mycket charmig racingnostalgi.

Klass B

Klass B Modern b

1300cc, fortfarande med den gamla typen av ledbultsframvagn. Ganska snart gick man i Sverige över till 1300cc motor och nådde effekter på 70-80 hk. De som hade tidiga bilar med 1200 motor graderade upp sina äldre bilar till 1300 utförande, ett ganska enkelt jobb på en VW motor. Bilarna utvecklades också vidare, nya modeller och märken tillkom. Willy Dolling tog fram en, för sin tid, avancerad låg bil. RPB introducerade 1967 sin egen design, som nog för många är arketypen för hur man minns en Formel Vee på våra breddgrader.

Klass C

 Modern C Vee C

Fortfarande samma 1300 motor, men nu med den modernare kulbultsframvagnen som VW introducerade i och med årsmodell 1966 på typ 1.

RPB var nu den ledande tillverkaren i landet, utmanad av Jens Hansen i Båstad. Andra svenska tillverkare, men i mindre skala var BMVee och GMS. Från Finland kom VeeMax, medan kontinenten bidrog med märken som AstroVau, Kaimann och Motul.

Under denna tid utvecklades framförallt chassidesignen och aerodynamiken på bilarna ganska rejält. Formel Vee blev i början av 70-talet alltmer av en modern racerbil, men fortfarande givetvis baserad på det enkla grundkonceptet.

Klass D

Hansen Formel Vee Dubbel Dubbel Old

1973 fick Formel Vee ett helt nytt reglemente. Nu tilläts dubbla förgasare och friare trimning av motorn, vilket gav 120-130 hk. Chassiet fick vara av självbärande konstruktion, så kallad monocoque, tidigare hade rörram varit det enda tillåtna, Nu blev bilarna betydligt snabbare och mer avancerade, men också dyrare. Många äldre bilar moderniserades med tvåförgasarmotor, mer modifierad framvagn, senare också slicks och vingar, när detta blev tillåtet. De flesta av dessa bilar har senare byggts tillbaka till sitt ursprungliga utförande.

Kaimann och VeeMax tog fram lyckade konstruktioner, speciellt för detta nya reglemente.

Klass E

Super Vee Hockenheim Super Vee

Kallas även Super Vee och är betydligt mer avancerade bilar. De tävlar tillsammans med Formel 3 och andra liknande bilar med slicks och vingar.

Klass F

Bilar med Golf vattenkyld motor 1600 cc. Exempel på märke är Veemax.

Copyright Bo Lindman

Senaste inlägget

2018-12-18

Andersson

Hej på er!
Jag har bestämt mig för att börja köra Formel Vee 2020. 2019 tänker jag använda för att hitta bil, fixa den, komma och titta på så många race jag kan och lära mig så mycket som möjligt om k…

Till tråden

Webbfråga

Vad tycks om den nya webbsidan?

Kontakt

Webmaster Christer Abrahamsson Telefon 070 215 20 68 Mail Christer.Abrahamson@edstrom.se