Axels racerapport från Tyskland

2011-11-06
Bengt-Åce Gustavsson

Axel har skrivit en rapport från hans senaste äventyr i Tyskland.

Fvee 45 år Tyskland 2011. Efter att ha avslutat tävlingarna i Sverige var jag sugen på att åka Die Historiche Formel Vau Europa e.v och Die Fv GP Cupens två jubileumstävlingar som gick på Nurburg och Hockenheim Ring,i år är det 45 resp 40 år sedan Fvee och Supervee började i Tyskland. Sagt och gjort, jag ringde till Wolfgang och anmälde mig, som resesällskap tog jag med Conny son gillar bilar mat och vin,men inte att meka. Vid middagstid den 5e oktober bar det iväg och efter en övernattning i Lubeck var vi framme och tog in på Hotel Am Tirgarten,Conny var sugen på att åka Ringtaxi,men den måste man boka långt i förväg,jag erbjöd honom att åka BMW med mig för halva priset men han tackade nej. Fredag förmiddag åkte vi en sväng till moseldalen och åt lunch samt handlade vin,väl tillbaka började de andra deltagarna dyka upp. Det var från hela Europa ja t.o.m. Från Sydafrika som hade fått en inbjudan när ett gäng från den tyska klubben var på besök och kört deras nyare Fvee med vattenkylda motorer. Totalt var ca 40 bilar i fem olika klasser där, allt från en förgasare till de senaste med ca 170 hästar. Vädret var som vanligt i oktober kallt med regn och blåst. Den tyska serien körs enligt Regularity regler,dvs den tid som man får på andra varvet på tidsträningen ska man försöka hålla och den som kör jämnast vinner,detta var nästan nytt för mig som bara kört detta på Djurgårdsloppet med min HRG, Jag gjorde så gott jag kunde på den regnvåta banan och var först av enförgasarna en bit upp bland de snabbare bilarna. Vid prisutdelningen fick jag, till min förvåning, tredje pris. På måndagen satte vi kurs mot Frankrike och Alsace vi skulle åka ?Route des vins?,vädret blev bättre och bättre och väl framme var det strålande solsken och 25 grader varmt på dagarna,nu kom Connys mat och vin kunskaper till god nytta under ett par dagar med kultur, vinprovningar och goda middagar. Vi avslutade med ett besök i Mulhouse på bröderna Schlumps bilmuseum med ca 150 Bugattibilar av all modeller plus flera hundra andra bilar från 1890talet till årets datum,ett besök rekommenderas! På torsdagen den 13e var vi så framme i Hockenheim,staden är trist och utan banan skulle den vara helt anonyn.

Tävlingarna skulle ske fredag och lördag och efter att ha tagit in på hotel och ätit en god middag, var det läggdags. Efter en summarisk besiktning körde jag ett extra pass för att bekanta mig med med banan som jag inte hade kört på innan, det var nog så knivigt att komma underfund med, särskilt när jag fick åka tillsammans med alla snabbare klasser. Så var det dags att kvala in. Jag hann med fyra varv innan kopplingen rasade och jag fick bärgas tillbaka till depån där jag singlade slant om att meka eller åka hem det blev meka, ur med motorn och konstaterade att tryckplattan var spräckt, ett fel som ingen av de andra hade varit med om,nåväl alla var hjälpsamma och ett par timmar senare kom Frans fru med en begagnad som jag fick gratis, jag tror att de tyckte synd om svensken med hans bil i slitet orginalskick! Jag missade eftermiddagens jubileumsparad med alla de andra deltagarna och på lördagen var det dags för första racet som jag körde taktiskt och jag tyckte gick hyfsat även om kopplingen inte kändes helt hundra. Jag hade missat den andra tidsträningen på fredag och fick starta sist i den andra omgången men efter halva uppvärmningsvarvet rasade kopplingen igen! Bara att åka med samma bärgare tillbaka igen,den här gången var det kopplingswiren som gått av,den som jag monterat på natten 1970, innan min första tävling med min nybyggda fvee ,nämligen Ombergsloppet,en backtävling vid Ödeshög inte långt från Gränna. På kvällen var det stor bankett med byffe och prisutdelning och jag hade vunnit en klasseger i mitt enda race och fick ännu en fin pokal, som tack för hjälpen gav jag en svensk Fvee tröja till Frans som blev mycket glad. Söndag morgon satte vi kurs hemåt och var hemma halv 2 på natten efter 125 mils sträckkörning. Totalt blev det 350 mil i Tyskland och Frankrike och endast ett trettiotal varv på banorna där nere. Men jag är ganska nöjd ändå med tanke på omständigheterna. Nästa år är det 45 års jubileum i England. Någon mer som hänger med dit ? Har vi missat vårat eget Jubileum? Var det inte 1966 som det började med en landskamp mot Holland på Knutstorp?Skall vi ha ett Jubileumsrace på is,eller vad säger du Johan?

Fvee hälsningar

Axel.G. Madsen.

No ACF gallery field data found

Galleri

Formel Vee
Sverige

Copyright © Formel Vee Sverige
Designed by Bloms IT