Pressrelease - Formel Vee 50 år

2015-01-08
Bengt-Åce Gustavsson

Under säsongen 2015 fyller landets äldsta enhetsklass, Formel Vee, 50 år! I början av 70-talet fanns över 200 av ”Gemene mans formelbil” i Sverige, och idag är klassen återigen så stor att startfältet ibland måste delas upp för att inte vara för många på banan samtidigt!

Formel Vee - En extremt levande femtioåring

Under säsongen 2015 fyller landets äldsta enhetsklass, Formel Vee, 50 år! I början av 70-talet fanns över 200 av "Gemene mans formelbil" i Sverige, och idag är klassen återigen så stor att startfältet ibland måste delas upp för att inte vara för många på banan samtidigt!

Söndagen den 12 september 1965 kördes ett inbjudningsrace, en landskamp mellan Holland och Sverige på Ring Knutstorp. Det var Svenska Volkswagen som hyrt in 10 bilar från sin Holländska motsvarighet, med den enkla baktanken att marknadsföra den nya klassen som redan blivit en succé i stora delar världen.Klassen blev snabbt den största någonsin i Svensk Motorsport, redan -67 fanns över 100 bilar och runt -70 ca 200 bilar i Sverige! Tävlingarna fick ofta avgöras med A, B och C-finaler, något som svensk bilsport tidigare aldrig hört talas om (eller senare)!

Idag körs klassen under historisk racing. Startfälten är återigen rejält stora, och fälten har under 2014 i flera fall delats för att inte vara för många bilar på banan samtidigt! Dessutom finns inga tecken på att klassen skulle sluta sin andra expansion. Med det stora antalet bilar som byggts och importerats till landet under klassens absoluta storhetstid, - 65 till mitten -70, så finns det fortfarande många bilar att hitta i lador och på höskullar. - Vi är väldigt stolta över klassens historia, säger Patrik Åström från den Svenska Formel Vee klubben, och vi kommer självklart med anledning av 50-års jubiléet att satsa på extra uppmärksamhet under 2015!

Övrig Info:

Klassen idag

Historisk Racing är nästan lika mycket detektivarbete som tävlande.

Idag tävlar Formel Vee under Historisk Racing. Racingen är minsta sagt tuff och det sparas inte på krutet när det drar ihop sig till batalj! Stora startfält och tajt racing uppskattas både av förare, arangörer och inte minst av publiken!

Dock finns det även ytterligare en dimension på Historisk Racing, detektivarbetet! - Det är en sjuj-kla kick när man lyckas hitta en bil eller en del efter att ha följt upp trådar och tips i kanske flera månader, säger Johan Lund, klasspappa och ordförande i Formel Vee Klubben.- Dagtid är konversationen som vilken annan motorsport som helst, säger Christer Abrahamson nykomling i klassen sedan ett år, det snackas hjulinställningar, däckstryck och förgasaruppsättningar. Men när kvällen kommer är det bilarnas bakgrund och historia som gäller! Vilken förare som körde bilen från början och hur den utvecklades under de första åren osv.

Lite mer historia
Klassen uppfanns i USA (och lite i Italien…)

Klassen Formula Junior, som tagits fram för att vara en billig och enkel klass, hade spårat ur. Klassen började bli avancerad, och flera biltillverkare sköt in pengar till toppteamen. I Florida funderade VW-handlaren Hubert L Brundage på om det inte skulle gå att skapa en formelbil baserad på VW-delar. Han kontaktade, 1959, den italienske tävlingsbildesignern Enrico Nardi, för ett förslag. Prototypen som kom tillbaka från Italien hade en framvagn, bromsar, styrning och ett bakochframvänt motorpaket med växellåda från VW bubbla monterat i ett rörchassie a la formelbil. Då Brundage hade stor erfarenhet av segling med Star-båtar insåg han, och ytterligare några amerikanska entusiaster, de stora möjligheterna för en enhetsklass även på bilsidan. Med endast en biltillverkares delar i grund och botten, men med tämligen fria regler kring ramen skulle både kostnaderna hållas rimliga och kreativitetslustan hos teamen hållas levande!

Till Europa

Kortfattat blev Formel Vee snabbt USAs största bilklass. Vid ett besök 1964 på Daytona International Speedway fick Dr Ferry Porsche och chefen för VW/Porsches tävlingsavdelning, Huschke von Hanstei, syn på konceptet och beställde på stående fot 12 st byggsatser hem till Stuttgart. Härifrån spred sig Formel Vee flugan som en löpeld över Europa och den övriga världen.

Till Sverige

I Sverige tog Svenska Volkswagens PR-man (tillika produktchef på Porsche), Leif Hansen, beslutet att klassen skulle marknadsföras i Sverige. Han såg till att 10 byggsatser beställdes hem från USA. Några bilar visades på en pressvisning på Gelleråsen innan det var dags för premiären, i form av en landskamp mellan Holland och Sverige på Ring Knutstorp. 10 bilar hade hyrts in från Generalagenten för VW i Holland. De mycket duktiga Holländska förarna vann landskampen före de inbjudna svenska motorstjärnorna, där idag det mest kända namnet troligen är Picko Troberg!

I USA tog det ända fram till 1968 innan VW officiellt var delaktig i serien, (ett antal stora återförsäljare var dock med tidigt!), men i övriga länder verkar generalagenterna varit med på noterna tidigt.

Tekniskt sett är Formel Vee:

Öppen ensitsig tävlingsbil med friliggande hjul. Framvagn, bromsar och styrning från en VW bubbla. Motor och växellåda är även den från VW bubbla, men vänd 180 grader så bilen får mittmotor. Ett rörramschassie En smäcker cigarrlikande glasfiberkaross Max 1300 cc Ca 70-75 hästkrafter Min vikt 375 kg (Nästan ingenting..!) Eftersom klassen körs under historisk racing, måste bilen vara i originalskick från tiden det begav sig, och endast säkerhetsdetaljer får uppdateras.

Några kända Formel Vee förare genom tiderna:

Niki Lauda, Formel 1 världsmästare
Keke Rosberg, Formel 1 världsmästare
Emerson Fittipaldi, Formel 1 världsmästare
Nelson Piquet, Formel 1 världsmästare
Jochen Rindt, Formel 1 världsmästare
Björn Waldegård, Rally världsmästare
AJ Foyt, Indy Car Champion
Ove Fundin, Speedway världsmästare
Gunnar Nilsson, Formel 1 vinnare
Dan Gurney, Le Mans vinnare

Några kontaktpersoner:

Johan Lund Började intressera sig för Formel Vee 2009. Har vunnit många tävlingar och flera mästerskap. Numera ordförande för Formel Vee Föreningen och klasspappa för klassen. 070 544 31 50 johan.lund@mekauto.se

Patrik Åström Före detta tävlande i Formel Vee. Numera sekreterare i föreningen och har stor kunskapsbank! 070 528 64 81 patrik@formelvee.se

Bo Lindman Frilansskribent och renoverar en bil med mycket svensk historia 070 595 83 99 bo.l.lindman@telia.com

Curt Johansson Körde det allra första racet på Knutstorp. Var tävlingen efter tvåa efter Esso Gunnarsson med endast 3 tiondelar emellan dem. Curt blev senare vår första riksmästare i Formel Vee 1966. Numera återfinns Curre som mekaniker på nästan alla tävlingar! 070 344 95 25

Jubileumssäsongen 2015:
08-10 maj Kinnekulle, Historic Meeting
05-06 juni Mantorp, Bug Run
12-14 juni Karlskoga, Velodromloppet Oldtimer GP
03-05 juli Knutstorp, Svenskt Sportvagnsmeeting
21-23 augusti Mantorp, Nostalgia Racingdays
11-13 sept. Falkenberg, Falkenberg Classic

Hitta gamla och nya resultat på:  www.svenskracing.se

No ACF gallery field data found

Galleri

Formel Vee
Sverige

Copyright © Formel Vee Sverige
Designed by Bloms IT