Att skaffa sig en Formel Vee

Ska jag renovera eller köpa en färdig bil?Den frågan ställer sig nog de flesta, oavsett om gäller ett vanligt gammelfordon på två eller flera hjul, eller som här en tävlingsbil. Ser man det krasst ekonomiskt blir det oftast billigare att köpa en färdig bil, under förutsättning att den är rätt och seriöst renoverad. Men får många av oss är ju renoveringsarbetet minst lika viktigt och för många viktigare än själva brukandet av bilen. Dessutom kan det ju vara skönt för husfridens skull att kunna sprida ut kostnaderna över en längre tid, även om det i slutänden lätt kan handla om några kronor extra.

En körklar Formel Vee kan man hitta från runt sextiotusen kronor till drygt hundratusen kronor. Tittar vi utanför landets gränser, är priserna oftast högre.

För den som letar ett renoveringsobjekt är prisbilden minst lika spridd. De första generationens Formel Vee bilar kan man hitta från kanske femtontusen kronor, de senare bilarna från RPB och Hansen kan idag betinga priser på gott och väl det dubbla och inte sällan mer än så. Det gäller alltså att bestämma sig för vilken ambitionsnivå man vill ha på sitt renoveringsprojekt. Det viktiga är inte att skaffa den värsta och bästa bilen, utan att hitta en bil som passar den egna ambitionen. I historisk racing handlar det inte om att vinna i första hand, utan att ta aktiv del av den unika bilens historia, så som den är. Det gör att det alltid finns någon på ute banan att tävla med, oavsett om man slåss om pallplatserna, eller kämpar längre ned i fältet. Alla har lika kul!

Vilken klass ska jag välja?

Välj det som passar dig bäst och vad du hittar för bil säger vi. Enklast och billigast är klass A och B. Här är också tillgången på trevliga renoveringsobjekt som bäst. Häftigast, men också känsligast är de senare bilarna med dubbelförgasare i klass D. Kanske inte förstahandsvalet för novisen.

1300 motorn bjuder på riktigt bra prestanda i de runt 400 kg lätta bilarna. Vill man nå maximala prestanda väljer man klass C där den nyare framvagnen ger bättre väghållning och tillsammans med en bättre aerodynamik gör dessa något nyare bilar aningen snabbare på banan. Vilken bil du än väljer, ska du vara noga med att bilen har en helt eller i alla fall delvis känd tävlingshistoria, annars kan den senare bli svår att få godkänd för historisk racing. 

Formel Vee chassiets ganska okomplicerade konstruktion med rörram gör att dessa formelbilar är betydligt behändigare att renovera jämfört med en standardbil. Att sedan alla mekaniska komponenter hämtas från VW gör dessa ganska lättfunna och det mesta nyproduceras också till mycket rimliga priser, speciellt jämfört med andra historiska racerbilar. För den som ännu inte känner sig så hemma på bilrenovering, eller aldrig pysslat med äldre VW, är det också tryggt att veta att med 15 miljoner tillverkade exemplar genom åren, finns det självfallet många duktiga mekaniker att ta hjälp av som kan dessa bilar på sina fem fingrar.

Se även mer info om klasserna här.

Copyright Bo Lindman

Senaste inlägget

2018-12-18

Andersson

Hej på er!
Jag har bestämt mig för att börja köra Formel Vee 2020. 2019 tänker jag använda för att hitta bil, fixa den, komma och titta på så många race jag kan och lära mig så mycket som möjligt om k…

Till tråden

Webbfråga

Vad tycks om den nya webbsidan?

Kontakt

Webmaster Christer Abrahamsson Telefon 070 215 20 68 Mail Christer.Abrahamson@edstrom.se