Vad är det för skillnad på klasserna?

1200cc trimmade till ca 50-60 hk och den gamla typen ledbultsframvagn. Detta är de ursprungliga Formel Vee bilarna, vanliga märken är originalet från USA Beach Car, liksom den svenska kopian Broke från RPB.. Veeva från Autodynamics och Karolin från Eskilstuna är typiska exempel på bilar från den här tiden.. Idag bjuder dessa ganska enkla konstruktioner på en mycket charmig racingnostalgi.

Klass A

1200cc trimmade till ca 50-60 hk och den gamla typen ledbultsframvagn. Detta är de ursprungliga Formel Vee bilarna, vanliga märken är originalet från USA Beach Car, liksom den svenska kopian Broke från RPB.. Veeva från Autodynamics och Karolin från Eskilstuna är typiska exempel på bilar från den här tiden.. Idag bjuder dessa ganska enkla konstruktioner på en mycket charmig racingnostalgi.

Klass B

1300cc, fortfarande med den gamla typen av ledbultsframvagn. Ganska snart gick man i Sverige över till 1300cc motor och nådde effekter på 70-80 hk. De som hade tidiga bilar med 1200 motor graderade upp sina äldre bilar till 1300 utförande, ett ganska enkelt jobb på en VW motor. Bilarna utvecklades också vidare, nya modeller och märken tillkom. Willy Dolling tog fram en, för sin tid, avancerad låg bil. RPB introducerade 1967 sin egen design, som nog för många är arketypen för hur man minns en Formel Vee på våra breddgrader.

Klass C

Fortfarande samma 1300 motor, men nu med den modernare kulbultsframvagnen som VW introducerade i och med årsmodell 1966 på typ 1.

RPB var nu den ledande tillverkaren i landet, utmanad av Jens Hansen i Båstad. Andra svenska tillverkare, men i mindre skala var BMVee och GMS. Från Finland kom VeeMax, medan kontinenten bidrog med märken som AstroVau, Kaimann och Motul.

Under denna tid utvecklades framförallt chassidesignen och aerodynamiken på bilarna ganska rejält. Formel Vee blev i början av 70-talet alltmer av en modern racerbil, men fortfarande givetvis baserad på det enkla grundkonceptet.

Klass D

1973 fick Formel Vee ett helt nytt reglemente. Nu tilläts dubbla förgasare och friare trimning av motorn, vilket gav 120-130 hk. Chassiet fick vara av självbärande konstruktion, så kallad monocoque, tidigare hade rörram varit det enda tillåtna, Nu blev bilarna betydligt snabbare och mer avancerade, men också dyrare. Många äldre bilar moderniserades med tvåförgasarmotor, mer modifierad framvagn, senare också slicks och vingar, när detta blev tillåtet. De flesta av dessa bilar har senare byggts tillbaka till sitt ursprungliga utförande.

Kaimann och VeeMax tog fram lyckade konstruktioner, speciellt för detta nya reglemente.

Klass E

Kallas även Super Vee och är betydligt mer avancerade bilar. De tävlar tillsammans med Formel 3 och andra liknande bilar med slicks och vingar.

Klass F

Bilar med Golf vattenkyld motor 1600 cc. Exempel på märke är Veemax.

Formel Vee
Sverige

Copyright © Formel Vee Sverige
Designed by Bloms IT