Uppsala MC har skrivit om Curt Johansson på webben:
Medlem i Uppsala Motorcykelklubb UMCK 1951-1961, därefter SMK Uppsala.
Tävlade i motocross i juniorklasserna 125cc och 500cc.Â
MC-Märken:
Puch 125cc
AJS 350cc
BSA 500cc Gold Star
Bil-Märken:
Fabriksförare för Scania Vabis, Volkswagen 1200,1300,1500,1600 åren 1959-1961.
Formel Vee
Meriter:
MOTOCROSS
Pålitlig poängplockare i UMCK´s serielag.Flera topplaceringar i inbjudningstävlingar.
BILTÄVLINGAR
Formel Vee
1:a plats i Riksmästerskapet på banracing 1966.
2:a plats i Riksmästerskapet på isbana 1966.
Formel Vee Nurnburg Ring 9 nationers kom på 5:e plats (Nicki Lauda på 2:a plats!)
Deltagit i c:a 50 internationella tävlingar med placering bland de 3 bästa i Finland, Tyskland, Holland, Österrike och Danmark.
Interzon EM. Vann finalen med deltagare från Sverige, Finland, Norge och Danmark
Klasseger Svenska Rallyt 1966. Total 11:a i VM i den deltävlingen.
Stora Snösvängen Rally 1:a plats, Norrländska Vinterrallyt Luleå 1:a,Jämtrallyt 2:a och Småländska rallyt 3:e plats.
Roliga minnen:
En moto-crosstävling som jag särskilt kommer ihåg var på Ytterkvarnsbanan i Sala. Vid starten stod funktionärer och höll varje cykel. När starten sen gick fick förarna springa några meter fram till sin cykel, ta motorcykeln, sparka igång den och åka iväg. Banan var mycket skitig efter allt regn och speciellt en backe var mycket svårforcerad. I starten kom jag iväg först så första varvet klarade jag backen bra men nästa varv var den svåra backen full av förare så att även jag fastnade. Jag hade en gummioverall på mig som blev så otroligt tung av all lera som fastnade på den så jag var tvungen att klä av mig overallen! Efter att jag fått av mig den tunga overallen så gick det bättre att åka och efter mycket kämpande kom jag i alla fall i mål som 5:a!
Vintern 1958 så åkte Lelle Dahlén och jag sandad isbana. Vi byggde på en sidovagn på en BSA Gold Star. Vi kom 2:a både på Vendelsjön och Stordammen i Österby. Jag körde och Lelle var burkslav. Det var strapatsrika men roliga tävlingar!
Biltävling, Upplandsloppet, start och mål i Stockholm. Vinter och kallt så bensinen frös i förgasaren. Vid en kontroll så funderade vi faktiskt på att bryta. Men då vi höll på och mekade för att lösa problemet så kom en överförfriskad åskådare fram och frågade om vi ville ha en sup! Jag tog flaskan, hällde spriten i bensintanken - och se den löste upp isproppen! Vi fortsatte sedan och tog oss i mål!
1952 råkade jag ut för en svår olycka när jag var ute på kvällen och åkte på min motorcykel. I full fart körde rakt in i en tankbil som stod parkerad i mörkret utan lysen. Jag skadades mycket illa, skador som jag dras med än i dag. Jag bröt bl.a. båda benen plus en arm vilket förde med sig att jag i mitt motorcykeltävlande fick problem med att kunna träna upp kroppen. Moto-cross är ju som bekant en av världens hårdaste sporter så därför blev övergången till biltävlingar en bra lösning då kroppen inte utsätts på samma hårda sätt som i crossen.
Tyvärr gick Curt bort den 27/6 2015.