Lars Ohlsson, vd Dala Laminat i Orsa, har under ett antal år tävlat i historisk banracing med sin Formel Vee.
Den senaste säsongen var dock den mest framgångsrika hittills: han säkrade segern i tre olika cuper.
Han har en regnskur att tacka för alla dessa framgångar.
Det var för snart tio år sedan som Lars Ohlsson kände att det var dags att kultivera en hobby och intresse. Han sneglade då tillbaka mot sin ungdom där han körde rally på 70- och 80-talet.
Det var dock klassen Formel Vee som han föll för.
– Det är en klass för fattigmansbilar. Den kom 1965 till Sverige. Då ville volkswagen utveckla sitt varumärke och startade en enhetsklass med formelbilar, förklarar Lars Ohlsson, pekar på sin Austro Vau 1969, byggd i Österrike, designad av Porsche, och fortsätter:
– Framvagnen, bakaxeln, växellådan och motorn är original. Tyvärr är bromsarna också original.
Formel Vee var populärt i Norden under 60-talet men i slutet av 70-talet minskade intresset för klassen innan den helt tynade iväg. Klassen fick dock en renässans för 15-20 år sedan när den återintroducerades som en historisk racingklass.
– Jag gick en licenskurs våren 2009. Det var riktigt roligt och jag köpte en bil direkt. Nu har jag kört i åtta säsonger, berättar Lars Ohlsson.
Han föll för sporten då reglementet är strikt.
– Det spelar ingen roll om du har tio miljoner i plånboken. Du kan inte göra bilen bättre än någon annans ändå. Du får bara köra historiska bilar och max får man ha omkring 75 hästkrafter, säger Lars Ohlsson.
Bara historiska?
– Det finns många bilar ute i ladorna. Det kunde vara hundra startande i de olika klasserna under 80-talet, svarar Lars Ohlsson.
Under de åtta säsongerna han har kört började han på topp. Han vann en serie 2010. Därefter har framgångarna lyst med sin frånvaro. En regnskur skulle dock förändra allt.
– I våras på första tävlingen regnade det. Eftersom det var regn hade jag hört att man skulle göra bilen mjukare. Så jag släppte på mina krängningshämmare och gjorde de mjukare, säger Lars, och resultatet kom snabbt:
– Det blev en helt underbar bil att köra. Den har gått hur fint som helst.
Så pass bra att han tog hem segern i följande serier efter fem helger ute på cuper: Svenska Formel Vee Cupen, RHK-cupen klass Formel Vee samt även Riksmästerskapet för historiska formelbilar.
– Det var roligt att bli den första riksmästaren någonsin, säger Lars Ohlsson.
Det är en oerhört bra social gemenskap och samvaro mellan oss. Folk bryter ryggen av sig för att hjälpa varandra. Det är en fantastiskt fin stämning i klassen. Det sociala är väldigt viktig.
Han ser sig dock inte som en tävlingsmänniska. Tvärtom har han enligt egen utsago för korta horn. Passionen för Formel Vee beror inte enbart på jakten efter en seger, utan:
– Det är en oerhört bra social gemenskap och samvaro mellan oss. Folk bryter ryggen av sig för att hjälpa varandra. Det är en fantastiskt fin stämning i klassen. Det sociala är väldigt viktig, säger Lars Ohlsson.
Nu är säsongen dock över. Härnäst väntar ett annat firande då Dala Laminat firar 25 år. Troligtvis kommer varken företaget eller Lars att flytta.
– Jag kom hem till Orsa 1981 och kommer vara bygden trogen, som man skriver i dödsannonserna, skämtar Lars Ohlsson.
Stefan Rämgård